SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

SALAT BAHSİ

<< 509 >>

DEVAM: 29. İkamet İle İlgili Hadisler

 

حَدَّثَنَا حُمَيْدُ بْنُ مَسْعَدَةَ حَدَّثَنَا إِسْمَعِيلُ عَنْ خَالِدٍ الْحَذَّاءِ عَنْ أَبِي قِلَابَةَ عَنْ أَنَسٍ مِثْلَ حَدِيثِ وُهَيْبٍ قَالَ إِسْمَعِيلُ فَحَدَّثْتُ بِهِ أَيُّوبَ فَقَالَ إِلَّا الْإِقَامَةَ

 

Humeyd b. Mes'ade İsmail'den, O da Halid el-Hazzaî'den, o da Ebî Kılabe vasıtasıyla Enes'den (508 nolu Vüheyb hadisinin), benzerini nakletmiştir.

 

İsmaîl der ki; "Ben bu hadisi Eyyub'e naklettim, o da ancak ika­met "kad kameti's-salat" kelimesi müstesnadır. (Bu cümle iki defa söy­lenir)" diye cevap verdi.

 

 

AÇIKLAMA:     Bu hadis-i şerifte geçen, Eyyub'un "Kad kameti's-salah lafizları bundan müstesnadır" sözünün, Eyyub'un kendi sözü olup Nebiimize ulaşan bir hadis olmadığını kabul edenler, ikamet eder­ken "kad kameti's-salah" cümlesinin bir kere okunacağı görüşündedirler. Bunlar İmam Şafiî, İmam Ahmed ve İmam Malik hazretleridir. Fakat bu, "ancak kad kameti's-salah lafızları bundan müstesnadır" sözünün Eyyub'a ait bir söz olup hadis olmadığı görüşü yanlıştır. Zira bu ifade pek çok merfu hadislerde geçmektedir. Nitekim Abdurrezzak da, Ma'mer vasıtasıyla bu ha­disi Eyyub'dan açık ifadelerle nakletmişti. Aynı şekilde aynı hadisi Ebu Avane Sahîh'inde, es-Serrac,Müsned'inde rivayet etmişlerdir. Hadis usulünde bili­nen bir kaidedir ki, bir haberde geçen ifade,aksine bir delil bulunmadıkça o haberden sayılır.

 

Bu ifadenin hadisin aslından olduğunu kabul edenler de "kad kaameti's-salah" kelimesinin iki kere okunacağı görüşündedirler ki, bu görüş aynı za­manda Hanefîlerin görüşüdür.